En pigg pensionär

Milda, den nya matoljan.

En fräsande klick Milda som smälter i stekpannan eller mjuka Milda som rörs ned i kaksmeten. Har vi inte alla någon gång använt margarinet Milda i köket? 

Matlagande svenskar har sedan 1943 försetts med detta numera klassiska margarin, som sedan länge är Sveriges mest populära hushållsmargarin. Och trots sin aktningsvärda ålder så följer Milda i allra högsta grad med i tiden. När margarinet passerade 60-årsstrecket fick hon en ansiktslyftning. Designen på förpackningen och logotypen blev mer tidsenlig, där två figurer förmedlade en nyttigare och sundare profil.

Samtidigt bytte smörgåsmargarinet Flora namn till Milda och matlagnings- och bakmargarinet Milda fanns därmed också som bordsmargarin. Hand i hand med den sundare framtoningen fanns Milda följaktligen som ”smörgåslätt” med en lägre fetthalt än det normalsaltade och extrasaltade. Även ett helt mjölkfritt bordsmargarin togs fram för laktosintoleranta.

Mildas kompletta produktportfölj

Nu hade Milda en komplett produktportfölj gällande matlagningsfetter. Flytande matfett i olika former med namnet Milda hade redan funnits en tid. Under en period på 1990-talet fanns Milda Matolja och Milda Stekolja i butikshyllorna. Dessa matoljor försvann dock ur sortimentet ungefär samtidigt som Mjuka Milda såg dagens ljus.

Mjuka Milda – ett flytande margarin i plastflaska – introducerades 1994. En lansering av flytande margarin hade prövats redan på 1970-talet, men blivit en flopp. Denna gång gick dock Mjuka Milda hem hos konsumenterna. År 1997 fick Mjuka Milda en ny design på plastflaskan och försäljningen stegrade från knappt 15 ton i slutet på 1996 till nästan 40 ton ett år senare.

Ytterligare ett flytande margarin, Milda Culiness, lanserades 2001 och det kan hettas upp till en högre temperatur än smör och margarin utan att brännas vid. Reklamkampanjen för Milda Culiness innefattade ett rullande kök där kockar lagade mat ute i butikerna och kunderna fick smaka på maträtterna.

Den här sortens marknadsföring hade ända sedan starten 1943 varit märket Mildas kännetecken – att visa konsumenterna hur lätt och roligt det är att laga god mat. Något som gjorts med kokböcker, receptbroschyrer och metodhandböcker samt ”Milda MatPrat”, personlig rådgivning för matlagare både via telefon och webben.

För att ge varumärket Milda ännu mer tyngd inom matlagningsområdet togs 2002 ytterligare ett steg. Margarin i all ära, men det behövs fler kylskåpsprodukter för att laga en god middag. Så Milda fick tillökning. Fem gräddprodukter inom produktfamiljen tog nu plats i kyldisken – Milda Fraiche, Milda Visp, Milda Mat, Milda Vaniljvisp och Milda Kaffe.

Milda breder ut sig

Gräddprodukterna fanns i Mildas ägare Unilevers sortiment under namnet Ädel, och man ansåg att produktgruppen skulle få ett lyft om de istället tog det välkända namnet Milda, samtidigt som Milda stärkte sin position som förmedlare av matlagningskunnande.

År 2004 gjordes ett nytt försök att utöka varumärket Mildas sortiment. Ett smörgåspålägg gjort på mjölk och jordgubbar som vände sig till barn lanserades, Milda Fruity, men det togs snart bort ur sortimentet.

I stället har Mildas gräddprodukter blivit fler i form av låglaktosprodukter och ”mini-produkter” som innehåller mindre fett.

Anpassningen till dagens trender, där hälsoaspekten spelar en stor roll, är en viktig del i produktutvecklingen. Samtidigt knyter dagens Milda an till tiden då allting en gång startade, då man genom receptböcker delade med sig av sitt matlagningskunnande.

”Hur du lyckas i köket med Milda” var varumärkets devis 1943 och idag – när kunskaperna om matlagning och mathantering blir allt sämre – är den mer aktuell än någonsin tidigare.

Författare: Katarina Willers, journalist   

Milda, den nya matoljan.

Milda, den nya matoljan.