”Sunsilk tänder stjärnor i ditt hår”

Det syntetiska hårtvättmedlet Sunsilk gjorde sitt intåg på den svenska marknaden redan 1949. Efter andra världskriget dominerades marknaden av schampon i pulverform, och det flytande Sunsilk gick hem hos kunderna. Det fick snabbt 25–30 procent av marknadsandelarna. Den första varianten hette Sunsilk Guld och det var ett klart schampo med blomdoft. Enligt reklamen skulle produkten göra de kvinnor som använde den firade och beundrade. Med Sunsilk kunde man trolla fram skönheten i sitt hår, stod det. "Sunsilk tänder stjärnor i ditt hår" var en fras som alltid användes i annonserna.

Gräddschampot skulle locka män

Men 1956 lanserades Grädd-Lanolin, en gräddcremeliknande, pärlemorskimrande "syster" till guldschampot. Grädd-Lanolin kom i en glasflaska som hade designats av Sigvard Bernadotte. Produkten påminde faktiskt om grädde, och proteinämnen hämtade ur torrmjölk ingick i sammansättningen. En nackdel var dock att schampot var ganska svårt att få ut ur flaskan.

Grädd-Lanolin framställdes i reklamen som ett medel för kvinnor som ville locka män till sig. I de reklamfilmer som producerades berättade män att de hade gift sig eller förlovat sig med en kvinna de lagt märke till för att det var något särskilt med henne: hon hade ett blänkande och skimrande hår. Och kvinnorna poängterade att de tänkte fortsätta att använda schampot, underförstått för att deras män var så förtjusta.

Det är mycket möjligt att schampot inte fungerade så bra som mansmagnet som reklamen hävdade. Eller så upphörde dess tilldragande effekt med tiden. För Grädd-Lanolin försvann ur sortimentet 1966.

Författare: Eva Häggmark   

Sunsilk Shampoo, teckning av flaska.