Tvättkonsulenter lärde ut hur man använder tvättmaskiner

"Nya" Via från 1970. Det som framför allt var nytt var förpackningsdesignen.

"Den som ändå förstod sig på husets tvättmaskin, suckar vi och faller i beundran inför den blänkande maskinens alla finesser. Men vi törs inte använda den. Vi kanske skulle skruva på fel knappar. Hellre sänder vi bort tvätten, vilket är både dyrt och dumt när vi nu kan få en lektion i konsten att sköta tvättmaskinen och tvätta rätt dessutom."

När det första maskintvättmedlet, Via, lanserades 1957 anställde Unilevers dotterbolag Sunlight 13 tvättkonsulenter i olika delar av landet. Deras uppgift: att lära husmödrarna att tvätta rätt. Tvättkonsulenterna fick en grundlig utbildning vid ett laboratorium i Nyköping innan de släpptes ut för att arbeta på egen hand. Huvuduppgiften var att göra demonstrationer av tvättmaskiner i tvättstugor i hyreshus. För att kunna ordna en sådan demonstration måste konsulenterna få klartecken från leverantören av maskinen eller från fastighetsskötaren. Under demonstrationerna fick husmödrarna goda råd om hur man på enklaste och snabbaste sätt får ett fint tvättresultat med hjälp av sin maskin.

Förutom demonstrationer deltog konsulenterna på så kallade husmodersträffar landet runt. Det var sammankomster då kvinnor bjöds på fika och samtidigt fick prova olika produkter. Det fanns även två särskilda skolkonsulenter som höll föredrag på hemkunskapstimmarna och lärde ut hygien, textilkunskap och fintvätt.

Entusiasm vid demonstration

En medarbetare på Sunlights personaltidning Bubblan hälsade på en konsulent i en tvättstuga i Rågsved söder om Stockholm 1958, och hon sjöd av entusiasm när hon kom tillbaka:

"Tänk, jag har alltid trott att en tvättstuga såg ut ungefär som Karl den tolftes slagfält. Jag har visserligen inte satt min fot dit sedan jag blev vuxen och lat men från min barndoms tvättstugor har jag då inga trevliga minnesbilder. "

Medarbetaren på Bubblan beskrev hur fängslade deltagarna var av demonstrationen – alla stirrade mot samma punkt eftersom de var så ivriga att inte gå miste om ett enda ord. Fröken Alice Sjöberg tyckte att Via var det bästa för maskintvätt, och hon berättade allt om tvätt: hur enkel maskinen var att sköta, hur man sorterar tvätt, hur man tvättar och hur man sköljer. Bubblan-medarbetaren avslutade sin rapport: "Aldrig har så många lärt sig så mycket på så kort tid, det är jag övertygad om."

Författare: Eva Häggmark   

Nya Via.

"Nya" Via från 1970. Det som framför allt var nytt var förpackningsdesignen.