Från GB-clown till Clovve

Hösten 1984 testade GB hur barn i olika åldrar reagerade på dels den traditionella GB-clownen, dels en ny mindre stiliserad clown som både såg ut och agerade som en seriefigur. En kommentar om den klassiska GB-clownen löd: ”Han är gammal. Minst 95 år”, en annan: ”Han ger barnen glass.” Framför allt de äldre, nioåriga barnen sade sig uppskatta den nya serietidningsliknande clownen och sa bland annat: ”Den ballaste av gubbarna.” och ”Ögonen ser ut som i tecknade filmer. Kalle Anka och Pluto ser ut så.”

Och det var precis vad GB:s ledning ville höra. Så på 1985 års glasskarta syntes skapelsen Clovve för första gången, för det var vad den nya serietidningsliknande GB-clownen hade döpts till. GB tog till vara på serietidningskänslan hos den nya figuren och gjorde honom till just seriefigur. År 1986 gavs reklamserietidningen Clovve & favoriterna ut för första gången. Tidningen delades ut gratis i livsmedelsbutikerna och fick en enorm spridning. Den kom ut i sammanlagt åtta nummer fram till och med 1989.

Clovve hörde intimt ihop med 1980-talets satsningar på godisglass som bland annat innefattade Snack med jordnöts- och marshmallowsmak och tuggummipinnen Bubbelpop. När 1990-talet började närma sig blev emellertid utbudet ett annat. Magnum, som lanserades 1989, hade snarare vuxna än barn som målgrupp vilket märktes på både marknadsföringen och på själva glassen. På 1993 års glassaffisch hade den redan tidigare påtagligt tjocke figuren tagit form av en uppblåst ballong som steg mot himlen omgiven av årets glassorter. Det var nog symboliskt för efter den säsongen sågs han aldrig mer.

Sveriges coolaste kändis

Året därpå, 1994, syntes i stället den traditionella clownen på glassaffischen. Försynt stack han upp i ena hörnet. Vid den här tiden, i mitten av 1990-talet, hade något hänt med honom. Han hade öppnat ögonen. I testet 1984 hade nämligen flera av barnen reagerat negativt på att GB-clownens ögon inte syntes. En fyraåring sa: ”Han är blind.”

Mot slutet av decenniet, 1998, fick GB-clownen nya kläder. Ränderna i blått, orange och magenta försvann och ersattes med nya ränder i klarare färger: gult, rött och blått. Det var reklambyrån McCann i Malmö som hade ritat den nya dräkten och tanken var att den bättre skulle överensstämma med ljuset och värmen under glassäsongen på våren och sommaren. På magen fick han också den nya loggan för GB Glace, det s.k. ”Heartbrand”, ett hjärta som var gemensamt för alla Unilevers glassproducenter internationellt. För att betona att det var dräktbyte på gång visades GB-clownen under en tid upp i bara kalsongerna. Ivrigt förkunnades det att ”Sveriges coolaste kändis får ny kostym”.

Clovve + Clovina = sant

Det hann inte gå så många år på det nya millenniet förrän det åter var dags för nya färgnyanser på clownens dräkt. 2003 blev de lugnare och mer i linje med den ursprungliga färgsättningen från 1960-talet. Samtidigt förändrades företagsnamnets typografi under hjärtat på magen. Just lugnet skulle komma att prägla clownens tillvaro under början av 2000-talet. GB:s rundlagde maskot höll en låg profil under större delen av decenniet – på glasskartorna från 2006 och framåt syntes han faktiskt ingenstans.

Tillvaron i periferin upphörde över en natt våren 2009 då han och nya flickvännen Clovina plötsligt syntes tätt omslingrade utanför var och varannan glasskiosk. Att Clovve (som han numera heter officiellt) ändrat civilstatus blev plötsligt en av vårens mesta snackisar. Ett år senare stundade bröllopet på Liseberg med TV-kändisen Nassim Al Fakir som vigselförrättare och självaste Lisebergskaninen som best man. Under upptakten till bröllopet sparade GB inte på krutet – bland annat lanserades i samarbete med Kanal 5 en serie webbfilmer där tittarna kunde följa de olika momenten i Clovves och Clovinas svensexa respektive möhippa.

Våren 2010 lanserades också en tilltagen variant av Cornetto som till clownparets ära fick namnet ”Bröllopsstrut”. Clovves resa från Pajaspinne 1965 till Bröllopsstrut 2010 är mer än en resa från ensamhet till tvåsamhet. Clownens drygt 45 år långa karriär som symbol för glass i allmänhet och för GB i synnerhet är en svensk framgångssaga lika osannolik som unik. Och sin rondör till trots är ju GB:s egen clown en förvånansvärt pigg medelålders man.

Författare: Mats Wickman, journalist och kulturhistoriker och Gustav Svensson, arkivarie och näringslivshistoriker    

GB-clownen med partner.